(最終更新日:2024-03-20 09:59:34)
  ヤマシタ ヒサコ   YAMASHITA Hisako
  山下 尚子
   所属   文学部 英語学科
   職種   准教授
■ 著書・論文歴
1. 論文  Thoughts on “Introudction to advising for university students: Providing the tools to self-advise and prompt reflections in others” Relay Journal 4(2) (単著) 2022/02
2. 論文  JASAL student conferences: Providing opportunities for students to learn and grow together. Japan Association for Self-Access Learning Journal. JASAL Journal 2(2),pp.52-59 (単著) 2021/11/01
3. 著書  英語教師のための自律学習者育成ガイドブック   (共著) 2021/09/10
4. 著書  JASAL and the Self-Access Learning Center Movement in Japan. Language Center Handbook 2021.  31-60頁 (共著) 2021/05/30
5. 著書  Reflecting With Art Cards: Expressing Thoughts and Feelings. New Ways in Teaching Speaking, Second Edition   (単著) 2018/11
全件表示(21件)
■ 学会発表
1. 2021/07/10 〈招待・講演〉Advising in Language Learning and Its Application to Classroom Teaching(全国語学教育学会 京都支部(Kyoto JALT)、日本自律学習学会(JASAL)共同開催)
2. 2021/06/16 〈招待・パネリスト〉 What are self-access learning centers? Perspectives from Japan.(The International Association for Language Learning Techonology (IALLT) 2021Conference)
3. 2020/12/05 〈基調講演〉 Reflective Dialogue and Learner Support in Self-Access Language Learning(Japan Association for Self-Access Learning 2020 National Conference)
4. 2018/10 Peer Coregulation and the Development of Learning Strategies: A case of two learners(3rd International Conference on Situating Strategy Use (SSU) (於:大阪府立国際会議場))
5. 2018/09/07 Dynamic Peer Reflective Dialogues and the Development of Learning Habits(Independent Learning Association Conference (ILA 2018))
全件表示(23件)
■ 社会における活動
1. 2023/07~2023/07 神田外語大学 学習者オートノミー研究所(RILAE) 学習アドバイザー養成プログラム コース2(日本語版)
2. 2023/02 神田外語大学 学習者オートノミー研究所(RILAE) 学習アドバイザー養成プログラム コース1
3. 2022/07~2022/07 神田外語大学 学習者オートノミー研究所(RILAE) 学習アドバイザー養成プログラム コース1
4. 2021/03 〈招待・Invited Speaker〉 Supporting Learners’ Innovative ideas and Emergent autonomy. 神田外語大学自立学習教育研究所 Graduation Symposium 2021
5. 2016/08 〈講座〉学習者の自律性を引き出す学習アドバイジングの基本知識と基本スキル
全件表示(19件)
■ 学歴・学位
1. 1995/09~1999/05 Brown University Public Policy and American Institutions Bachelor of Arts in Public Policy (政治公共政策学士) 卒業
2. 2003/08~2005/05 Monterey Institute of International Studies Graduate School of Language and Educational Linguistics 外国語教育学修士(MATFL)、TESOL Certificate, CALL Certificate 修士課程修了
3. 2016/04~2021/03 関西大学大学院 外国語教育学研究科 外国語教育学 博士後期課程 博士後期課程単位取得満期退学
■ 職歴
1. 2005/06~2009/03 神田外語大学 言語教育研究所SALC ラーニングアドバイザー・講師
2. 2009/04~2016/03 神田外語学院 VISTA 自律学習&アドバイジングセンター チーフラーニングアドバイザー
3. 2016/04~2021/03 甲南女子大学 国際学部 国際英語学科 講師・ラーニングアドバイザー
4. 2016/04~ 神田外語大学大学院 言語科学研究科 外部講師
5. 2021/04~ 神戸松蔭女子学院大学 文学部 英語学科 准教授
■ 所属学会
1. Japan Association for Self-Access Learning (JASAL)
2. American Association for Applied Linguistics (AAAL)
3. 全国語学教育学会 (JALT)
■ 専門分野
外国語教育, 教育心理学 (キーワード:自律学習、学習アドバイジング、英語教育学、社会文化理論、Learner Autonomy、peer reflective dialogue, ecological approach、affective factors and learning) 
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2023/04~2028/03  自律学習者育成における学習者同士の省察的対話の役割 基盤研究(C) 
2. 2009/05~2010/01  専修学校における学習アドバイジング・サービス:ラーニング・アドバイザーによる自律学習能力育成の効果を検証する その他の補助金・助成金 
■ 講師・講演
1. 2023/01/30 招待講師:米国ミシガン州立大学大学院 MATESOL Fostering autonomous learners
2. 2021/07/10 特別講師:Advising in Language Learning and Its Application to Classroom Teaching
3. 2021/03/14 特別講演:Supporting Learners’ Innovative Ideas and Emergent Autonomy
4. 2020/12/05 基調講演:Reflective Dialogue and Learner Support in Self-Access Language Learning
5. 2018/06/16 基調講演:セルフ・アクセス・センター(SAC)を通じ学習者の自律性を育む:日本における成果と課題
全件表示(6件)
■ 委員会・協会等
1. 2022/04~ JASAL (日本自律学習学会) 副会長(Vice President)
2. 2019/04~2022/03 JASAL (日本自律学習学会) Student Involvement Coordinator
3. 2016/04~2019/03 JASAL (日本自律学習学会) 会長(President)
4. 2005/06~2016/03 JASAL (日本自律学習学会) Membership Chair
5. 2015/10~ SiSAL Journal 編集委員(Editorial Board)
全件表示(8件)
■ 科研費研究者番号
90780833