(最終更新日:2023-12-20 12:06:09)
  イカワ シオリ   Ikawa Shiori
  井川 詩織
   所属   藤女子大学  文学部 英語文化学科
   職種   講師
■ 学歴
1. 2016/09~2022/05 ラトガース大学 School of Arts and Sciences Linguistics Department 卒業 Ph.D
2. 2014/04~2016/03 東京大学 大学院総合文化研究科 言語情報科学専攻 修士課程修了 修士(学術)
■ 職歴
1. 藤女子大学 文学部 英語文化学科
■ 現在の専門分野
理論言語学、統語論、形態論 (キーワード:統語論、形態論、理論言語学) 
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2022/08~2024/03  形態論的アプローチによるロゴファー的代名詞の性質解明 個人研究 
■ 著書・論文歴
1. 論文  Japanese Clausal Argument Ellipsis and Embedded Clause Periphery Proceedings of CLS 58  (共著) 2023
2. 論文  Structural versus linear locality in Japanese verbal inflection NELS 52: Proceedings of the Fifty-Second Annual Meeting of the North East Linguistic Society  (単著) 2022/12/02
3. 論文  Agree feeds Interpretation: Evidence from Japanese Object Honorifics Syntax 25(4),508-544頁 (単著) 2022/11/17
4. 論文  Trees probe deeper than strings: an argument from allomorphy Proceedings of the 19th SIGMORPHON Workshop on Computational Research in Phonetics, Phonology, and Morphology 51-60頁 (共著) 2022/07Link
5. 論文  On Agree Feeding Interpretation: Honorification, Empathy, and Switch Reference   (単著) 2022/05Link
全件表示(13件)
■ 学会発表
1. 2023/11/11 A descriptive study of an indiscriminative NPI, “indeterminate-bari”, in Kagawa Japanese(日本言語学会第167回大会)
2. 2023/08/14 Copular Short Answers and Speech-Act Phrase in Japanese(SICOGG 25)
3. 2023/03/17 Japanese clausal argument ellipsis and embedded clause periphery(LeibnizDream Goes to Japan & Core-to-Core Comes to Italy)
4. 2023/01/14 Simplex and complex anaphors revisited(NELS 53)
5. 2022/07/14 Trees probe deeper than strings: an argument from allomorphy(19th SIGMORPHON Workshop on Computational Research in Phonetics, Phonology, and Morphology)
全件表示(18件)
■ 受賞学術賞
1. 2021/09 The Andrew W. Mellon Foundation Mellon Dissertation Completion Award
2. 2016/08 日米教育委員会 フルブライト奨学金
3. 2016/03 東京大学総合文化研究科 一高記念賞
4. 2016 日本学術振興会 DC1 (語形成における事象構造の反映メカニズム:日本語動詞由来複合語の事例から)
5. 2015/08 International Phonetic Association, IPA Student Award (Can acoustic cues used in L1 really be used to perceive novel sound contrasts?)
■ researchmap研究者コード
R000037110
■ 所属学会
1. Linguistic Society of America
2. 日本言語学会
■ 教育上の能力
●教育方法の実践例
1. 2022/04~ グループワークに重点を置いた授業展開
■ 主要学科目
言語・コミュニケーション演習E
■ ホームページ
   https://sites.google.com/view/shioriikawa/
■ メールアドレス
  kyoin_mail